Projekt „Tko zapravo pobjeđuje?“
U drugom polugodištu održavale su se radionice i predavanja programa prevencije kockanja mladih „Tko zapravo pobjeđuje?“. Radi se o programu koji specifično djeluje na kockanje kao rizično ponašanje, ali sadrži i komponente korisne za prevenciju i drugih rizičnih ponašanja kod mladih. Ovo je noviji program koji je kreirao tim stručnjaka s Edukacijsko rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, koji se dugi niz godina bave proučavanjem ove teme i imaju znanstveno, stručno i kliničko iskustvo u ovom području, te je Škola u interesu zdravog psihosocijalnog razvoja djece i prevencije rizičnog ponašanja osigurala njegovu provedbu. Tako su stručne suradnice Božana Sertić, socijalna pedagoginja i Sonja Jordanić Golub, psihologinja prošle edukaciju za implementaciju tog programa i vodile ga u 2.a razrednom odjelu tijekom drugog polugodišta.
Projekt uključuje 9 radionica za učenike, predavanje za sve nastavnike i predavanje za roditelje 2.a razreda. Kroz same radionice se postavlja mnogo pitanja čime se mlade potiče na kritičko mišljenje. Upravo kritičko mišljenje i preispitivanje informacija i svijeta oko sebe čine jedan od zaštitnih čimbenika, odnosno obilježja koja će umanjiti vjerojatnost pojavljivanja rizičnog ponašanja. Jedan od važnih ciljeva je razvoj osobne odgovornosti u ovom ponašanju.
Kratki pregled tema, ciljeva i ishoda radionica:
Informativno-motivacijski susret
Tema: najava programa i provedba predtesta
Cilj uvodnog susreta: najaviti provedbu preventivnog programa učenicima, poticati inicijalni interes učenika za sudjelovanje te provedba predtesta
Ishodi učenja(učenici će znati/moći):
Radionica 1. Uvodna radionica „Što sve treba znati o programu?”
Tema: upoznavanje (međusobno i s programom) i uvod u temu, motivacija za sudjelovanje
Cilj radionice: upoznati učenike sa sadržajem preventivnog programa i načinom provedbe programa; motivirati učenike za aktivno sudjelovanje u programu
Ishodi učenja (učenici će znati/moći):
Radionica 2. Obilježja i posljedice nekih rizičnih ponašanja „Što je druga strana medalje?”
Tema: obilježja i posljedice kockanja i drugih rizičnih ponašanja (pušenje cigareta, pijenje alkohola)
Cilj radionice: upoznati učenike s glavnim obilježjima i posljedicama uključivanja u aktivnosti kockanja i staviti ga u odnos s drugim rizičnim ponašanjima poput konzumiranja alkohola i cigareta
Ishodi učenja/učenici će znati/moći:
Radionica 3. Mitovi i činjenice te posljedice kockanja „Što kad je kocka bačena?”
Tema: mitovi i činjenice, posljedice kockanja
Cilj radionice: upoznati učenike s posljedicama uključivanja u igre na sreću putem njihovog aktivnog sudjelovanja, kritičkog razmišljanja i istraživanja
Ishodi učenja/učenici će znati/moći:
Radionica 4. Matematika i obilježja igara na sreću „Kolike su mi šanse?”
Tema: vjerojatnost, nezavisnost događaja, prednost kuće
Cilj radionice: poučiti učenike općim konceptima vjerojatnosti u igrama na sreću, slučajnog događaja i nezavisnosti događaja te omogućiti povezivanje navedenih koncepata s mogućim novčanim ulozima i dobicima
Ishodi učenja/učenici će znati/moći:
Radionica 5. Rješavanje problema „Imam problem, koji je moj izbor?”
Tema: vještina rješavanja problema
Cilj radionice: poučiti učenike vještini rješavanja problema, omogućiti vježbanje vještine te poticati učenike na kritičko razmišljanje o izborima ponašanja i posljedicama
Ishodi učenja/učenici će znati/moći:
Radionica 6. Odolijevanje pritisku vršnjaka „Kako biti dio grupe, a ostati svoj?”
Tema: vještina odolijevanja pritisku vršnjaka i zauzimanja za sebe
Cilj radionice: poučiti učenike socijalnoj vještini odolijevanja pritisku vršnjaka i zauzimanja za sebe te omogućiti učenicima uvježbavanje vještine
Ishodi učenja/učenici će znati/moći:
Radionica 7. Refleksija i sažimanje „I na kraju, tko zapravo pobjeđuje?”
Tema: refleksija i sažimanje dosadašnjeg obrađenog sadržaja
Cilj radionice: potaknuti stjecanje uvida i sažimanja dosadašnjeg sadržaja radionica te podsjetiti učenike na ključne teme i naučeno (osviješteno i izvježbano) iz programa
Ishodi učenja/učenici će znati/moći:
S obzirom da se ove školske godine, zbog pandemije COVID-19, nastava održavala po tzv. hibridnom modelu, nekoliko radionica se održalo u online obliku. Iako programom nije bilo predviđeno izvođenje u tom obliku, zbog učinkovitosti programa bilo je važno održavati ga kontinuirano. Radionice su se izvodile pomoću platforme Teams, a rad u grupama pomoću opcije Breakout rooms. Iako je takav način provedbe novost, učenici su se vrlo lako uključivali u rad, bili izrazito motivirani i postignuti su željeni ishodi.
Programom su predviđena predavanja za nastavnike i roditelje. Također, zbog ograničenja uzrokovanih pandemijom i strogih epidemioloških mjera koje su bile na snazi u vrijeme provedbe programa, voditeljice su snimile predavanje i prezentirale ga nastavnicima i kolegama putem videa. Predavanja za nastavnike možete pogledati na linku, a za roditelje na linku.
Na kraju programa, učenici su ispunili evaluacijsku upitnik čijom analizom se saznaje da im je sudjelovanje u programu pomoglo da razlikuju stvarne činjenice o kockanju od mitova i neistina, razumiju posljedice kockanja, nauče o slučaju i vjerojatnosti, nauče razumjeti kako funkcioniraju igre na sreću, nauče kako pomoći nekome tko ima problema s kockanjem, nauče donositi bolje odluke u životu, nauče kako rješavati probleme koji ih u životu snađu i nauče reći NE prijateljima ukoliko ih nagovaraju na nešto što ne žele učiniti.
Također, učenici su procjenjivali radionice koristeći ocjene kao u školi od 1 (uopće ne, loše) do 5 (potpuno, odlično). Tako je srednja vrijednost procjene zanimljivosti svih 9 radionica 4.3, a procjena korisnosti 3.8. Na pitanje koliko im se svidjelo sudjelovati u preventivnom programu srednja vrijednost je 4.62. Atmosferu na radionicama procijenili su srednjom ocjenom od 4.76. Kako su se osjećali na radionicama učenici su procijenili srednjom ocjenom od 4.57. Procjena u kojoj mjeri je provedba programa poboljšala odnose među učenicima u razredu iznosi 4.14. Učenici su procijenili zadovoljstvo radionicama ocjenom 4.52, a zadovoljstvo voditeljicama 4.86.
Nakon svake provedene radionice, voditeljice su informacije i fotografije o provedenim aktivnostima objavljivale na društvenim mrežama Facebook i Instragram s ciljem promocije preventivnih poruka i aktivnosti.
Pripremile: Božana Sertić, prof.soc.ped. i Sonja Jordanić Golub, mag. psych.
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |