Ususret natjecanjima – natjecanje iz matematike
Uobičajeno, krajem siječnja započinje ciklus natjecanja u školama. U ovom je trenutku zbog specifičnih okolnosti ono odgođeno. I prošle školske godine iz istih je razloga otežano održavanje natjecanja pa su se ona produljila i na ovu školsku godinu te su tek krajem 2020. završena natjecanja svih razina za školsku godinu 2019./20.
U ovom članku opisane su značajke natjecanja iz matematike te dobrobiti koje ono ima za učenike.
Hrvatsko matematičko društvo, u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje i Ministarstvom znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske organizira natjecanja iz matematike za učenike osnovnih i srednjih škola. Natjecanja se organiziraju na četiri razine: školska, općinska/gradska, županijska te regionalna/državna.[i]
Ona imaju dugu tradiciju u RH, a svrha im je predstavljanje rezultata rada, znanja, vještina i sposobnosti učenika te razvoj i unapređenja znanja, vještina, sposobnosti učenika te poticanje njihove kreativnosti.[ii]
Godine 2006., radi popularizacije matematike među učenicima, natjecanje iz matematike raščlanjuje se u dvije kategorije i od tada se provodi A i B kategorija natjecanja iz matematike. U natjecanju u A kategoriji sudjeluju najčešće učenici prirodoslovno-matematičkih gimnazija. Oni koji postižu najbolje rezultate na najvišim razinama natjecanja u ovoj kategoriji predstavljaju Republiku Hrvatsku na međunarodnim matematičkim natjecanjima.
Za sve ostale škole provodi se B kategorija natjecanja, a najviša razina u ovoj kategoriji je državna razina natjecanja. Učenici prirodoslovno-matematičkih gimnazija ne mogu sudjelovati u B kategoriji natjecanja, dok učenici ostalih škola, oni koji to žele, mogu sudjelovati u A kategoriji natjecanja.
Učenici Gimnazije Sesvete pohađaju program opće gimnazije te sudjeluju u B kategoriji natjecanja. Povremeno učenike naše škole uključujemo i u druga natjecanja, prema njihovim interesima (Klokan bez granica, Statistička olimpijada, Mathema, MatLiga isl).
Rad s učenicima i pripreme za natjecanja započinju puno ranije od same provedbe natjecanja. Znanja i vještine učenici prije svega stječu na redovnoj nastavi, ali za postizanje značajnijih rezultata potrebna je i dodatna priprema. Svake školske godine nastavnici matematike naše škole provode pripreme za natjecanja za učenike svih razreda, a sudjelovanje učenika na natjecanjima i pripremama je dobrovoljno. Svake školske godine na natjecanjima županijske razine sudjeluje od 10 do 15 učenika Gimnazije Sesvete, a gotovo svake godine imamo jednog ili više državnih natjecatelja.
Valja biti i objektivan i naglasiti da neće svaki učenik koji se priprema za natjecanje i sudjeluje u njemu ujedno i postići željeni rezultat. No zbog toga ne treba odustati od matematike i njenih ideja. Glavni cilj sudjelovanja na natjecanju nije rezultat već kontinuirani razvoj znanja, vještina i interesa za matematiku.
Online pripreme za natjecanje iz matematike, prvi razredi, siječanj 2021.
Sudjelovanje u natjecanju od učenika zahtjeva dodatni angažman, puno samostalnog rada i disciplinu te je osobito važna roditeljska podrška.
Učenici koji su sudjeluju na natjecanjima u pravilu su prepoznati kao učenici koji su nadareni za matematiku, ali i učenici koji matematiku jednostavno vole. Brojne su koristi koje učenici imaju kroz pripreme i sudjelovanja na natjecanjima. Istaknimo neke najvažnije.
Rješavanje problema (engl. problem solving) ključna je vještina za svakodnevni život, a posebno ju razvijamo kroz natjecanja iz matematike. Upravo ta usmjerenost razlikuje natjecanja iz matematike (i srodnih prirodoslovnih predmeta) od natjecanja u znanju u kojima se učenici natječu u poznavanja školskog gradiva. Na natjecanjima iz matematike učenici rješavaju originalne zadatke koji se ne mogu naći u udžbenicima, te zahtijevaju kreativnost.[i]
Natjecanja iz matematike su oduvijek orijentirana na istraživački pristup podučavanju koji osigurava razvoj općih kompetencija.
Dodatni rad učenika ima pozitivan efekt i na rezultate u redovnoj nastavi te na završnim ispitima tj. na ispitu iz matematike na maturi ili pri upisu na fakultet. Na kraju, ali ne i najmanje važno je da sudjelovanje u natjecanjima iz matematike daje poticaj za razvoj samostalnosti i razvoj samopouzdanja kod učenika.
Bez obzira, kada i u kojim okolnostima će ove školske godine biti provedena natjecanja, ustrajmo u tome da se učenici redovito pripremaju za njih i da se ona provedu jer su jedan dobar način postizanja izvrsnosti u ovim zahtjevnim vremenima.
Pripremila: Josipa Pavlić, prof. savjetnik
Izvori:
[i] www.hmd.hr
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |