preskoči na sadržaj

Fakultativna
Vijesti

ZNANSTVENICI KOJI SU PROMIJENILI SVIJET - L. PASTEUR

LOUIS PASTEUR - uz 200. obljetnicu rođenja

Pazi na svoje misli, one postaju riječi. Pazi na svoje riječi, one postaju djela. Pazi na svoja djela, ona postaju navike. Pazi na svoje navike, one postaju karakterne osobine. Pazi na svoj karakter, on postaje tvoja sudbina. (Louis Pasteur)

Uz Svjetski dan znanosti za mir i razvoj (10. studenoga) započeli smo naše istraživanje Znanstvenici koji su promijenili svijet, a posvetili smo ga  LOUISU PASTEURU (27. 12. 1822.–28. 9. 1895.) uz 200. obljetnicu njegova rođenja, znanstveniku koji je zaslužan za razvoj mikrobiologije i moderne medicine. Cilj našega istraživanja bio je upoznati zaslužne svjetske istraživače i znanstvenike u STEM području, čiji su radovi i otkrića promijenili svijet. Našu izložbu posvećujemo Louisu Pasteuru, znanstveniku koji je svojim otkrićima unaprijedio život i rad ljudi čitavoga svijeta. Francuski kemičar i biolog, dokazao je da mikroorganizmi uzrokuju fermentaciju i bolesti, izolirao je uzročnika antraksa, priredio je i prvi 1885. primijenio cjepivo protiv bjesnoće. Željeli smo ukazati na važnost znanstveno-istraživačkoga rada u STEM području i važnost borbe protiv bolesti i virusa koji su i danas prisutni u svijetu.

Učenici 4. razreda u suradnji s profesoricom kemije Ines Bosak Čupić i školskom knjižničarkom istražili su zasluge i otkrića svjetskog znanstvenika Louisa Pasteura, oblikovali digitalne plakate i pokazali na izložbi u predvorju škole, a više se može pogledati i u digitalnoj publikaciji ISSUU na poveznici:

Louis Pasteur je rođen je 27. 12. 1822. godine u malom gradu Doleu na istoku Francuske. Pasteur nije odlučio krenuti roditeljskim stopama – s radom na selu – već se okrenuo znanosti i istraživanju. Iako ga na početku  znanstvenici nisu smatrali relevantnim u području kemije, Louis je dokazao suprotno riješivši problem koji je zbunjivao mnoge kemičare tog vremena. Imao je samo 26 godina kad mu je reputacija naglo porasla nakon što je otkrio čudni efekt do kojeg dolazi kad svjetlost prođe kroz vinsku kiselinu. Točnije, otkrio je da vinska kiselina nije samo jedna, već da je čini spoj različitih kiselina. Budući da je ovo otkriće impresioniralo mnoge znanstvenike, ono je uvelo Pasteura u svijet znanosti. To je bio tek početak njegova rada.

Istražujući u svom laboratoriju pojavu fermentaciju, identificirao je promjene prilikom fermentacije vina ili piva. Svojim je istraživanjem  uvelike unaprijedio francuske pivovare i vinarije koje su se suočavale s problemom kvarenja piva, odnosno vina. Pomogao je pivovarama pri uzgoju kultura pravih stanica potrebnih za proizvodnju kvalitetnog piva. Vinskoj industriji pomogao je tako što je otkrio da se laganim zagrijavanjem vina sprječava njegovo kvarenje. Taj je postupak primijenio i na problemu kiseljenja mlijeka. Njemu u čast te postupke danas nazivamo pasterizacija.

Pasteur se zalagao i za poboljšanje higijenskih uvjeta u bolnicama. Time se smanjio broj smrtnih slučajeva, zbog čega ga danas smatramo čovjekom kojem mnogi duguju zdravlje. Iako je djelovao na mnogim područjima i odgovarao na brojna nikad prije spomenuta pitanja, njegovim najvećim otkrićem smatra se izum cjepiva protiv bjesnoće kojim je spasio mnoge živote – životinjske i ljudske. Njegove ideje o tome kako klice pokreću tijelo da se bori protiv zaraze, dovele su ga do naziva "oca imunologije", a zaslužan je i za područje mikrobiologije. Zbog svih njegovih postignuća u Parizu je 1886. godine osnovan Pasteur Institut s njegovim imenom. On je predstavljao pionirsku kliniku za proučavanje zaraznih bolesti i sprječavanje bjesnoće. Louis Pasteur umro je 28. rujna 1895. godine. Pasteur je jednom davno zapisao riječi koje vrijede i danas u našem suvremenom svijetu, a tražeći svjetlo za bolju budućnost:

Svijete, zašto si tako mračan? Upali nam svijeću da ne posrnemo!...  Svijet se promijenio, mi smo ga promijenili ne znajući da ga svakim svojim postupkom mijenjamo, a ima nas milijarde, milijarde koje iz dana u dan svojim greškama, navikama, riječima i djelima mijenjamo svijet, nažalost nagore. (Louis Pasteur)

Našu izložbu krase i dva izvrsna portreta Louisa Pasteura koje su uradile učenice likovne grupe: Una Ižaković 4.c i Karla Kljajić 4.a.

Pripremile profesorice: Ines Bosak Čupić, Ina Jozić i knjižničarka Ruža Jozić s učenicima 4. razreda

Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju
objavio: Ruža Jozić   datum: 13. 12. 2022.

BIOSIGURNOST