ZAPLOVIMO VUGEROM
Sesvete exploration team, učenici Roko Šarić, Tin Frigan, Luka Novosel, Luka Bakarić i Ivan Katić i mentorica tima profesorica Suzana Pešorda, predstavili su nagrađeni rad, pod nazivom Zaplovimo Vugerom na 12. Parlamentu mladih s rijeke Save, koji se održao od 11. listopada do 12. listopada 2024. u Slavonskom Brodu. Uz njih i ove godine, ali ovaj put u kategoriji mladih studenata od 18.-25. godina sudjelovao je još jedan tim iz Sesveta, čiji je naziv gerVu, sastavljen od naših bivših učenika: Lucija Rezo, Lara Ljevar, Nina Sente, Maja Kušeković i Tin Vojnović.
Glavni cilj ovog događaja bio je predstaviti najbolje radove učenika izabranih na natječaju organizatora skupa Savske komisije (International Sava river basin commission ISRBC), a ove godine trebalo je razraditi temu „Zaplovimo rijekom Savom/ zaplovimo u zelenu budućnost“. Uz predstavljanje radova, sudionici su mogli kroz terenski rad upoznati luku i sve popratne sadržaje luke u Slavonskom Brodu, sudjelovati na predavanjima i radionicama o očuvanju rijeke Save te o aktualnim okolišnim izazovima, mogućnosti plovidbe i turizma na rijeci. Posjetili su i Lučku kapetaniju Slavonski Brod gdje su upoznali digitalizirani sustav praćenja plovidbe po rijekama Europe. Sudionici su imali priliku razmijeniti ideje, učiti od stručnjaka te zajednički raditi na pronalaženju održivih rješenja za zaštitu ovog važnog vodnog resursa, rijeke Save.
Vrlo zapažen rad prikazan je u kratkom videu naših učenika „Zaplovimo Vugerom“, u kojem je na primjeru potoka Vugera i njegove plovnosti u budućnosti ponuđeno prometno rješenje za prometne gužve u Sesvetama. Potok Vuger bi bio primjer da se i drugi potoci koji teku sa Medvednice prema Savi učine plovnim i izrade sustavi kanala koji bi oteretili cestovni gradski promet u Zagrebu. Na dodatnoj nastavi tijekom prošle školske godine Geografska i povijesna istraživanja Sesveta i Sesvetskog prigorja detaljno je razrađen plan (izrađene su i 3D modeli) kako bi se potok pored naše Škole, koji teče prema rijeci Savi, mogao učiniti plovnim. Plovnim potokom i sustavom kanala oteretio bi se i ubrzao gradski promet, učenici bi na vrijeme stizali na nastavu, mogla bi se prevoziti i roba za trgovačke centre ili uvesti turističke plovidbe. Sve to i još niz zanimljivih detalja sesvetski istraživači potoka prikazali su u svom nagrađenom radu Zaplovimo Vugerom.
U Slavonskom Brodu - uz još 9 nagrađenih radova iz škola iz Ljubljane (Slovenija), Beograda i Smederevske Palanke (Republika Srbija) Kiseljaka i Gradiške (Bosna i Hercegovina) - sudjelovao je i nagrađen tim gerVu iz Sesveta kojem je ovo treće sudjelovanje na Parlamentu mladih. Tim studenata izrastao je iz Gimnazije Sesvete i geografskih i povijesnih istraživanja potoka Vugera. U svom, zapaženom video uratku ovaj tim je prikazao mogućnosti i korisnosti riječne plovidbe Savom.
Putovanje je započelo polaskom ispred Gimnazije Sesvete u 9:30 sati. U Slavonski Brod stigli smo oko 12:00 sati, nakon čega smo ručali u lokalnom hostelu Mali Pariz, gdje smo imali i izvrstan smještaj. Po završetku ručka uslijedio je službeni govor dobrodošlice, koji su održali gospođa Ana Marinić, predstavnica Međunarodne komisije za sliv rijeke Save, u ime organizatora te gospodin Krunoslav Sopček, zamjenik tajnika za navigaciju u Međunarodnoj komisiji za sliv rijeke Save.
Nakon uvodnih riječi, ostali sudionici su se međusobno predstavili, što je pridonijelo stvaranju ugodne i kooperativne atmosfere za daljnje aktivnosti. Poslije predstavljanja, organiziran je posjet luci Slavonskog Broda i carinskom skladištu, gdje nam je vodič detaljno objasnio funkcioniranje luke i njen značaj za regionalnu trgovinu i transport rijekom.
Nakon toga, posjetili smo Lučku kapetaniju, gdje je za nas organizirana demonstracija sustava RIS (River Information Services) koji se koristi za upravljanje i praćenje plovidbe na rijeci Savi. Kroz detaljno objašnjenje sudionici su se upoznali s važnosti ovog sustava u povećanju sigurnosti i efikasnosti riječne navigacije.
Po završetku demonstracije uslijedio je obilazak grada Slavonskog Broda gdje smo imali priliku upoznati mnogobrojne kulturne i povijesne znamenitosti ovoga povijesnog grada.
Nakon razgledavanja grada uslijedila je zajednička večera, poslije koje su održani izbori za novog predsjednika Parlamenta mladih. Dosadašnji predsjednik učenik Biotehničke škole Blaž Lipovšek, iz Ljubljane (Slovenija) ostavio je motivacijsku poruku, koju smo poslušali. Izabrali smo novog predsjednika, učenika X. gimnazije Ivan Supek u Zagrebu iz tima Sava i ekipa Filipa Gabriela Grosickog. Nakon izbora sudionici su se podijelili u skupine te kroz zabavne aktivnosti učili različite tehnike vezivanja čvorova i stavljanja pojasa za spašavanje. Iako nije baš bilo lagano, ova interaktivna radionica bila je korisna, edukativna i zabavna. Tako je završio naš prvi dan u Slavonskom Brodu.
Sljedeće jutro započeli smo doručkom nakon kojeg su uslijedile prezentacije projekata na temu "Zaplovimo u zelenu budućnost". Naš tim je predstavio inovativno rješenje za rasterećenje prometa u Zagrebu kojim bismo istovremeno potaknuli razvoj turizma. Po mom mišljenju, naš projekt bio je najbolji zahvaljujući kreativnosti i praktičnoj primjenjivosti, a to su bili i komentari većine sudionika.
Nakon prezentacija sudjelovali smo u debati pod nazivom "Razvoj riječne navigacije – DA ili NE". Naš učenik, Luka Novosel iz 4.a briljirao je na strani protiv, te je negacijski tim uvjerljivo pobijedio. Zdušno i s vrlo dobrim argumentima timu je pomogla i naša bivša učenica Lucija Rezo. Debata je razvila mnoga pitanja, dileme i različite poglede. Iako je izgledalo logično da pobijedi afirmacijska skupina, negacijska skupina se bolje pripremila, a i čitavo je vrijeme razvijala zanimljivu raspravu u koju su se uključivali svi sudionici Na samom kraju okupljanja svim su sudionicima uručene potvrde (certifikati) o sudjelovanju u ovom međunarodnom projektu.
Za nas učenike ovo je bilo nezaboravno iskustvo. Imali smo priliku upoznati mnogo divnih ljudi iz različitih zemalja, rijeke i potoke gdje žive. Sklopili smo i nova prijateljstva koja će zasigurno trajati, a također i njih upoznali sa prostorom Vugera i Sesveta. Kroz sudjelovanje u ovom događaju stekao sam nova znanja o riječnom prometu i važnosti rijeke Save te vještine sagledavanja prostora, prezentiranja i komuniciranja što smatram da će nam biti od koristi u izazovima koji nas očekuju tijekom daljeg školovanja, studiranja i rada.
Izvještaj napisao učenik Ivan Katić (4.a) u suradnji sa profesoricom Suzanom Pešorda
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |