2021-06-17 11:48:04

Projekt „Tko zapravo pobjeđuje?“

U drugom polugodištu održavale su se radionice i predavanja programa prevencije kockanja mladih „Tko zapravo pobjeđuje?“. Radi se o programu koji specifično djeluje na kockanje kao rizično ponašanje, ali sadrži i komponente korisne za prevenciju i drugih rizičnih ponašanja kod mladih. Ovo je noviji program koji je kreirao tim stručnjaka s Edukacijsko rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, koji se dugi niz godina bave proučavanjem ove teme i imaju znanstveno, stručno i kliničko iskustvo u ovom području, te je Škola u interesu zdravog psihosocijalnog razvoja djece i prevencije rizičnog ponašanja osigurala njegovu provedbu. Tako su stručne suradnice Božana Sertić, socijalna pedagoginja i Sonja Jordanić Golub, psihologinja prošle edukaciju za implementaciju tog programa i vodile ga u 2.a razrednom  odjelu tijekom drugog polugodišta.

  

Projekt uključuje 9 radionica za učenike, predavanje za sve nastavnike i predavanje za roditelje 2.a razreda. Kroz same radionice se postavlja mnogo pitanja čime se mlade potiče na kritičko mišljenje. Upravo kritičko mišljenje i preispitivanje informacija i svijeta oko sebe čine jedan od zaštitnih čimbenika, odnosno obilježja koja će umanjiti vjerojatnost pojavljivanja rizičnog ponašanja. Jedan od važnih ciljeva je razvoj osobne odgovornosti u ovom ponašanju.

Kratki pregled tema, ciljeva i ishoda radionica:

Informativno-motivacijski susret

Tema: najava programa i provedba predtesta

Cilj uvodnog susreta: najaviti provedbu preventivnog programa učenicima, poticati inicijalni interes učenika za sudjelovanje te provedba predtesta

Ishodi učenja(učenici će znati/moći):

dati informacije o planiranoj provedbi programa prevencije kockanja mladih u razrednom odjeljenju prepoznati vlastita razmišljanja, ponašanja i osjećaje vezane za svakodnevno funkcioniranje, a koja mogu biti povezana s  rizičnim ponašanjima kao što je kockanje (postiže se ispunjavanjem upitnika)

Radionica 1. Uvodna radionica „Što sve treba znati o programu?”

Tema: upoznavanje (međusobno i s programom) i uvod u temu, motivacija za sudjelovanje

Cilj radionice: upoznati učenike sa sadržajem preventivnog programa i načinom provedbe programa; motivirati učenike za aktivno sudjelovanje u programu

Ishodi učenja (učenici će znati/moći):

dati informacije o sadržaju, temama i načinu provedbe preventivnog programa navesti razloge zašto je važno raditi na prevenciji kockanja mladih objasniti što su socijalne vještine i koja im je uloga u prevenciji kockanja mladih

 

Radionica 2. Obilježja i posljedice nekih rizičnih ponašanja „Što je druga strana medalje?”

Tema: obilježja i posljedice kockanja i drugih rizičnih ponašanja (pušenje cigareta, pijenje alkohola)

Cilj radionice: upoznati učenike s glavnim obilježjima i posljedicama uključivanja u aktivnosti kockanja i staviti ga u odnos s drugim rizičnim ponašanjima poput konzumiranja alkohola i cigareta

Ishodi učenja/učenici će znati/moći:

odrediti i opisati glavna obilježja kockanja i posljedice kockanja te drugih rizičnih ponašanja (pušenje cigareta i pijenje alkohola) navesti razloge za upuštanje u rizična ponašanja te razloge za neuključivanja u ta ponašanja osvijestiti i razmotriti potencijalne opasnosti kockanja i drugih rizičnih ponašanja prepoznati pozitivne i negativne strane kockanja i drugih rizičnih ponašanja

 

Radionica 3. Mitovi i činjenice te posljedice kockanja „Što kad je kocka bačena?”

Tema: mitovi i činjenice, posljedice kockanja

Cilj radionice: upoznati učenike s posljedicama uključivanja u igre na sreću putem njihovog aktivnog sudjelovanja, kritičkog razmišljanja i istraživanja

Ishodi učenja/učenici će znati/moći:

prepoznati i objasniti mitove i činjenice o kockanju, ponoviti ključna obilježja kockanja prepoznati koje vrste posljedica kockanja postoje uz navođenje primjera za svaku vrstu identificirati i procijeniti moguće rizike povezane s kockanjem prepoznati i razumjeti važnost kritičkog promišljanja oko uključivanja u različita ponašanja objasniti povezanost izabranih ponašanja i posljedica uz navođenje primjera

 

Radionica 4. Matematika i obilježja igara na sreću „Kolike su mi šanse?”

Tema: vjerojatnost, nezavisnost događaja, prednost kuće

Cilj radionice: poučiti učenike općim konceptima vjerojatnosti u igrama na sreću, slučajnog događaja i nezavisnosti događaja te omogućiti povezivanje navedenih koncepata s mogućim novčanim ulozima i dobicima

Ishodi učenja/učenici će znati/moći:

razumjeti koncept vjerojatnosti općenito razumjeti koncept slučaja i nezavisnosti događaja izračunati vjerojatnost nekih jednostavnih događaja objasniti što je „prednost kuće“ ili „prednost priređivača“ razumjeti zašto se duljim igranjem igara na sreću uvijek gubi puno novaca (razumjeti zašto je kontinuirano/redovito igranje izuzetno štetno) izračunati vjerojatnost događaja u sportskom klađenju temeljem koeficijenta

 

Radionica 5. Rješavanje problema „Imam problem, koji je moj izbor?”

Tema: vještina rješavanja problema

Cilj radionice: poučiti učenike vještini rješavanja problema, omogućiti vježbanje vještine te poticati učenike na kritičko razmišljanje o izborima ponašanja i posljedicama

Ishodi učenja/učenici će znati/moći:

objasniti povezanost izbora ponašanja i posljedica tih ponašanja primijeniti vještinu rješavanja problema po koracima u situaciji kada imaju problem osvijestiti i povezati kako izbori ponašanja utječu na zdravlje, dobre osjećaje i uspjeh u životu zaključiti o važnosti preuzimanja odgovornosti u situaciji kad postoji problem kao i prilikom njegovog rješavanja

 

Radionica 6. Odolijevanje pritisku vršnjaka „Kako biti dio grupe, a ostati svoj?”

Tema: vještina odolijevanja pritisku vršnjaka i zauzimanja za sebe

Cilj radionice: poučiti učenike socijalnoj vještini odolijevanja pritisku vršnjaka i zauzimanja za sebe te omogućiti učenicima uvježbavanje vještine

Ishodi učenja/učenici će znati/moći:

osvijestiti i objasniti važnost pripadanja grupi prepoznati pritisak vršnjaka u odnosu na vlastita razmišljanja, želje i potrebe navodeći primjere za iste razumjeti i opisati važnost preuzimanja odgovornosti za vlastita ponašanja kao i za posljedice tih ponašanja

 

Radionica 7. Refleksija i sažimanje „I na kraju, tko zapravo pobjeđuje?”

Tema: refleksija i sažimanje dosadašnjeg obrađenog sadržaja

Cilj radionice: potaknuti stjecanje uvida i sažimanja dosadašnjeg sadržaja radionica te podsjetiti učenike na ključne teme i naučeno (osviješteno i izvježbano) iz programa

Ishodi učenja/učenici će znati/moći:

kritički promišljati i raspraviti o temi kockanja i priređivanja igara na sreću sagledati i navesti pozitivne i negativne aspekte uključivanja u igre na sreću objasniti rizike kockanja za mlade ljude prepoznati problem s kockanjem kod sebe i/ili drugih navesti gdje potražiti pomoć ili uputiti drugoga gdje da traži pomoć

 

 

   

S obzirom da se ove školske godine, zbog pandemije COVID-19, nastava održavala po tzv. hibridnom modelu, nekoliko radionica se održalo u online obliku. Iako programom nije bilo predviđeno izvođenje u tom obliku, zbog učinkovitosti programa bilo je važno održavati ga kontinuirano. Radionice su se izvodile pomoću platforme Teams, a rad u grupama pomoću opcije Breakout rooms. Iako je takav način provedbe novost, učenici su se vrlo lako uključivali u rad,  bili izrazito motivirani i postignuti su željeni ishodi.

Programom su predviđena predavanja za nastavnike i roditelje. Također, zbog ograničenja uzrokovanih pandemijom i strogih epidemioloških mjera koje su bile na snazi u vrijeme provedbe programa, voditeljice su snimile predavanje i prezentirale ga nastavnicima i kolegama putem videa. Predavanja za nastavnike možete pogledati na linku, a za roditelje na linku.

  

Na kraju programa, učenici su ispunili evaluacijsku upitnik čijom analizom  se saznaje da im je sudjelovanje u programu pomoglo da razlikuju stvarne činjenice o kockanju od mitova i neistina, razumiju posljedice kockanja, nauče o slučaju i vjerojatnosti, nauče razumjeti kako funkcioniraju igre na sreću, nauče kako pomoći nekome tko ima problema s kockanjem, nauče donositi bolje odluke u životu, nauče kako rješavati probleme koji ih  u životu snađu i nauče reći NE prijateljima ukoliko ih nagovaraju na nešto što ne žele učiniti.

Također, učenici su procjenjivali radionice koristeći ocjene kao u školi od 1 (uopće ne, loše) do 5 (potpuno, odlično). Tako je srednja vrijednost procjene zanimljivosti svih 9 radionica 4.3, a procjena korisnosti 3.8. Na pitanje koliko im se svidjelo sudjelovati u preventivnom programu srednja vrijednost je 4.62. Atmosferu na radionicama procijenili su srednjom ocjenom od 4.76. Kako su se osjećali na radionicama učenici su procijenili srednjom ocjenom  od 4.57. Procjena u kojoj mjeri je provedba programa poboljšala odnose među učenicima u razredu iznosi 4.14. Učenici su procijenili zadovoljstvo radionicama ocjenom 4.52, a zadovoljstvo voditeljicama 4.86.  

Nakon svake provedene radionice, voditeljice su informacije i fotografije  o provedenim aktivnostima objavljivale na društvenim mrežama Facebook i Instragram s ciljem promocije preventivnih poruka i aktivnosti.  

 

Pripremile: Božana Sertić, prof.soc.ped. i Sonja Jordanić Golub, mag. psych. 


Srednja škola Sesvete