2021-01-18 22:11:08

Ususret natjecanjima – natjecanje iz matematike

Ne zaboravimo na izvrsnost!

Uobičajeno, krajem siječnja započinje ciklus natjecanja u školama.  U ovom je trenutku zbog specifičnih okolnosti ono odgođeno. I prošle školske godine iz istih je razloga otežano održavanje natjecanja pa su se ona produljila i na ovu školsku godinu te su tek krajem 2020. završena natjecanja svih razina za školsku godinu 2019./20.

U ovom članku opisane su značajke natjecanja iz matematike te dobrobiti koje ono ima za učenike.

Hrvatsko matematičko društvo, u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje i Ministarstvom znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske organizira natjecanja iz matematike za učenike osnovnih i srednjih škola. Natjecanja se organiziraju na četiri razine: školska, općinska/gradska, županijska te regionalna/državna.[i]

Ona imaju dugu tradiciju u RH, a svrha im je predstavljanje rezultata rada, znanja, vještina i sposobnosti učenika te razvoj i unapređenja znanja, vještina, sposobnosti učenika te poticanje njihove kreativnosti.[ii]

Godine 2006., radi popularizacije matematike među učenicima, natjecanje iz matematike raščlanjuje se u dvije kategorije i od tada se provodi A i B kategorija natjecanja iz matematike. U natjecanju u A kategoriji sudjeluju najčešće učenici prirodoslovno-matematičkih gimnazija. Oni koji postižu najbolje rezultate na najvišim razinama natjecanja u ovoj kategoriji predstavljaju Republiku Hrvatsku na međunarodnim matematičkim natjecanjima.

Za sve ostale škole provodi se B kategorija natjecanja, a najviša razina u ovoj kategoriji je državna razina natjecanja. Učenici prirodoslovno-matematičkih gimnazija ne mogu sudjelovati u B kategoriji natjecanja, dok učenici ostalih škola, oni koji to žele, mogu sudjelovati u A kategoriji natjecanja.

Učenici Gimnazije Sesvete pohađaju program opće gimnazije te sudjeluju u B kategoriji natjecanja. Povremeno učenike naše škole uključujemo i u druga natjecanja, prema njihovim interesima (Klokan bez granica, Statistička olimpijada, Mathema, MatLiga isl).

Rad s učenicima i pripreme za natjecanja započinju puno ranije od same provedbe natjecanja. Znanja i vještine učenici prije svega stječu na redovnoj nastavi, ali za postizanje značajnijih rezultata potrebna je i dodatna priprema. Svake školske godine nastavnici matematike naše škole provode pripreme za natjecanja za učenike svih razreda, a sudjelovanje učenika na natjecanjima i pripremama je dobrovoljno. Svake školske godine na natjecanjima županijske razine sudjeluje od 10 do 15 učenika Gimnazije Sesvete, a gotovo svake godine imamo jednog ili više državnih natjecatelja.

Valja biti i objektivan i naglasiti da neće svaki učenik koji se priprema za natjecanje i sudjeluje u njemu ujedno i postići željeni rezultat. No zbog toga ne treba odustati od matematike i njenih ideja. Glavni cilj sudjelovanja na natjecanju nije rezultat već kontinuirani razvoj znanja, vještina i interesa za matematiku.

Online pripreme za natjecanje iz matematike, prvi razredi, siječanj 2021.

 

Sudjelovanje u natjecanju od učenika zahtjeva dodatni angažman, puno samostalnog rada i disciplinu te je osobito važna roditeljska podrška.
Učenici koji su sudjeluju na natjecanjima u pravilu su prepoznati kao učenici koji su nadareni za matematiku, ali i učenici koji matematiku jednostavno vole. Brojne su koristi koje učenici imaju kroz pripreme i sudjelovanja na natjecanjima. Istaknimo neke najvažnije.

Rješavanje problema (engl. problem solving) ključna je vještina za svakodnevni život, a posebno ju razvijamo kroz natjecanja iz matematike. Upravo ta usmjerenost razlikuje natjecanja iz matematike (i srodnih prirodoslovnih predmeta) od natjecanja u znanju u kojima se učenici natječu u poznavanja školskog gradiva. Na natjecanjima iz matematike učenici rješavaju originalne zadatke koji se ne mogu naći u udžbenicima, te zahtijevaju kreativnost.[i]

Natjecanja iz matematike su oduvijek orijentirana na istraživački pristup podučavanju koji osigurava razvoj općih kompetencija.

Dodatni rad učenika ima pozitivan efekt i na rezultate u redovnoj nastavi te na završnim ispitima tj. na ispitu iz matematike na maturi ili pri upisu na fakultet. Na kraju, ali ne i najmanje važno je da sudjelovanje u natjecanjima iz matematike daje poticaj za razvoj samostalnosti i razvoj samopouzdanja kod učenika.

Bez obzira, kada i u kojim okolnostima će ove školske godine biti provedena natjecanja, ustrajmo u tome da se učenici redovito pripremaju za njih i da se ona provedu jer su jedan dobar način postizanja izvrsnosti u ovim zahtjevnim vremenima.

 

Pripremila: Josipa Pavlić, prof. savjetnik

 

Izvori:

[i] www.hmd.hr

[ii] https://www.azoo.hr/app/uploads/2020/12/Oop%C4%87a-pravila-natjecanja-i-smotre-2020-2021..pdf

[i] Bašić, Matija, Kako unaprijediti natjecanja (i nastavu) iz matematike?

file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Packages/microsoft.windowscommunicationsapps_8wekyb3d8bbwe/LocalState/Files/S0/12798/Attachments/mentori[21519].pdf

 

 

 

 


Srednja škola Sesvete